Holtet
Trikkeholdeplass på Ekebergbanen.
Planlegg reisen og kjøp billett på Ruters nettside.
Linjene 13 og 19.
Tilgjengeligheten på trikkeholdeplassen er god. Avganger med trikkevogn SL79 er ikke tilrettelagt rullestolbrukere. Planlegg reisen din i Ruter-appen.
Åpnet
Holtet holdeplass åpnet i juni 1917.
Historie
Holtet base Da Ekebergbanen stod ferdig i juni 1917, bestod basen på Holtet av en vognhall med seks spor og plass til 12 sporvogner, i tillegg til et provisorisk verksted. I 1919 ble vognhallen utvidet med maskinverksted, smie, snekker- og malerverksted. I 1942 ble det bygget en ny vognhall med 4 spor og plass til 8 sporvogner. I 1951/52 ble basen utvidet nok en gang.
Oppgraderinger
Holdeplassen gjenåpnet i desember 2018 etter en oppgradering. Arbeidet var en del av en større oppgradering av Holtet base og området rundt. Prosjektet har planlagt ferdigstillelse våren 2020.
Arkitektur
Flere av bygningene tilknyttet Sporveiens område på Holtet står på byantikvarens gule liste, en oversikt over registrerte verneverdige kulturminner og kulturmiljøer i Oslo. Dette gjelder selve basen med tilhørende verksted og vognhall. Disse er i likhet med leskuret på holdeplassen tegnet av Erik Glosimodt og blir ivaretatt på forskriftsmessig måte i forbindelse med oppgraderingen.
Den opprinnelige stasjonsbygningen på Holtet (i Kongsveien 91) er også vernet. Den ble kjøpt opp av Oslo Sparebank i 1937 og omfattet da både venterom og kontorer. Bygningen tilhører ikke lenger Sporveien, og huser i dag en rekke butikker og servicetilbud.
Annet
Nye trikker krever mer plass til parkering og oppbevaring, samt en rehabilitering av dagens verkstedlokaler. Etter den pågående ombyggingen blir Holtet dimensjonert