Utvikling av T-banetilbudet
Gjennom flere, store prosjekter skal vi få et moderne T-banesystem i Oslo. Det bygges ny T-banelinje til Fornebu og vi skal installere nytt signalsystem, øke kapasiteten med nye T-banevogner og oppgradere Majorstuen stasjon.
Storslått satsing på T-bane
T-banesystemet vil bli modernisert i høyt tempo i årene som kommer. Vi forbereder oss på en fremtid med bedre infrastruktur og kapasitet til å frakte flere passasjerer.
Fire store prosjekter skal sammen gi et historisk løft og øke kapasiteten, sikkerheten, driftsstabiliteten og hastigheten til T-banen. I tillegg blir linjenettet utvidet.
Nytt signalsystem
Det nye signalsystemet er basert på CBTC-teknologi (Communication Based Train Control) og betyr at vi endelig får digital styring av T-banen. Det betyr at togene kan kjøres halvautomatisk og med bedre flyt i trafikken, som igjen vil øke kapasiteten.
Fornebubanen
Fornebubanen utvider linjenettet med en ny bane mellom Majorstuen og Fornebu i Bærum. Dette er den største utvidelsen av T-banen på mer enn 50 år.
Nye T-banevogner
T-banen skal få nye vogner for å dekke økningen i kapasitet fra Fornebubanen, det nye signalsystemet og prosjektet på Majorstuen stasjon. Vi leder arbeidet med å anskaffe vognene.
Oppgradert Majorstuen stasjon
For å ta imot Fornebubanen oppgraderer vi Majorstuen T-banestasjon med større plattformer, to spor til tunellen, flere adkomster og ny gangbru i vest. Store areal og ærverdige bygg blir åpnet for publikum.
T-baneprogrammet
Prosjektene for å modernisere og øke kapasiteten til T-banen er samlet i T-baneprogrammet. Vi leder programstyret som ellers består av Ruter, Fornebubaneetaten og én representant fra de ansatte i Sporveien. T-baneprogrammet koordinerer moderniseringen og utvidelsen av T-banesystemet i Oslo.
Fakta om T-baneprogrammet
- T-bane får betydelig økt kapasitet.
- Vi får utvidet linjenettet med en ny linje ut til Fornebu.
- Vi sørger for god sikkerhet, driftsstabilitet og korrekt hastighet.
- Programstyret består av ledere i Sporveien, Ruter og Fornebubaneetaten, samt en representant for de ansatte i Sporveien.
- Sporveien leder programstyret og ivaretar sekretariatsfunksjonen.
Samtlige prosjekter blir finansiert med bidrag fra Oslopakke 3. Fornebubanen får i tillegg et direkte statlig bidrag.
2021:
- Signering av kontrakt med leverandør av nytt signalsystem CBTC
- Oppstart arbeider på Østensjøbanen
- Oppstart utredning av trasé- og stasjonsplassering for ny sentrumstunell
2022:
- Bystyret gir Sporveien oppdraget med å anskaffe nye T-banevogner
- Prosjektet Majorstuen T-baneknutepunkt endres til oppgradering av eksisterende Majorstuen stasjon.
- Ferdigstilling av oppgradering på Ryen base
- Gjennomslag i Hellerudtunellen, en milepæl i oppgraderingen av Østensjøbanen
2023:
- Åpning av ny T-banetrasé på Østensjøbanen
2028:
- Nytt signalsystem CBTC er innført
2029:
- Åpning av Fornebubanen, innfasing av nye T-banevogner