Helsfyr
T-banestasjon på Lambertseterbanen, Østensjøbanen og Furusetbanen.
Planlegg reisen og kjøp billett på Ruters nettside.
Linjene 1, 2, 3 og 4.
Det er rullestolvennlig rampe i retninger Frognerseteren.
Kiosk
Byggeår
1966.
Arkitekt
Guttorm Bruskeland. Stasjonen har blitt ombygd to ganger. I 1993 med utbedring av rampene tilhørende østre adkomst, og i 1995 med ny vestre adkomst mot Fyrstikktorget. Telje-Torp-Aasen var ansvarlig arkitektkontor for begge ombyggingene.
I 2018 ble Helsfyr oppgradert med universell utforming, nytt interiør, kunst, belysning og skilt. Ansvarlig arkitekt for arbeidet var MDH Arkitekter. Du kan lese mer om prosjektet her.
Kunst
I forbindelse med oppgraderingen i 2018, fikk stasjonen ny kunst. Kunstner Katrine Giæver har dekorert vestre og østre inngang med en rekke sterke fargeflater. Verket har fått navnet «Å samle på farger» og materialet som er benyttet heter Stucco Lustro, en klassisk marmorpuss, som består av brent kalk, knust marmor og fargepigment. Materialet sparkles på i mange lag og «forsteines» over tid. Stucco Lustro er en dekoreringsteknikk som stammer fra Italia og kan dateres helt tilbake til romertiden, og Pompeii.
Annen info
Helsfyr T-banestasjon er et viktig knutepunkt for kollektivtrafikken, med tilknytning til bussterminal med by- og regionbusser. Før T-banen ble satt i drift var Helsfyr en forstadsbanestasjon med tilknytning til Sporveisnettet.