Vedlikehold av trikkespor i 2024
Det ligger mye arbeid bak en trikk som er i rute. Her får du en oversikt over det mest synlige vedlikeholdsarbeidet Sporveien gjør på trikkens infrastruktur i 2024.
Publisert:
Fakta om prosjektet
Like sikkert som at våren kommer, starter Sporveien sitt vedlikeholdsarbeid etter påske. Vi sperrer gater, stopper trikken, omdirigerer bussen, lager noe støy, og forsvinner like brått som vi kom. Det vi gjør er livsforlengende vedlikeholdsarbeid, jobber som er strengt nødvendige for at kollektivtrafikken skal gå, og for at våre reisende skal ha et godt tilbud hver dag, hele året.
Bærekraftig vedlikehold og fornyelse av materiell og infrastruktur er prioritert i Sporveiens strategi. Vi tar vare på det vi har.
Sporveien har et stort apparat som til enhver tid passer på og sørger for at alle deler av kollektivtrafikken henger sammen i henhold til teknisk regelverk.
Det mest hensiktsmessige er at arbeidene gjøres når det meste av snøen er borte, og våren er i anmarsj.
Skifte av sporveksler
I Oslo har trikken omtrent 250 sporveksler. Disse må vedlikeholdes og noen må skiftes ut. Det medfører ofte stengte veier en stund, og berørte naboer får alltid beskjed i forkant.
Les mer om hva en sporveksel er, og hvilke vi skal skifte i 2024 her.
Har du spørsmål?
Har du spørsmål relatert til noen av de nevnte arbeidene, kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn.
Ha en god dag!
Dekketiltak i byen i år
I trikketraseen bygger vi et betongfundament som trikkesporene ligger på. Et godt fundament er avgjørende for at trikkeskinnene skal ligge stabilt.
Asfalt og fuger skal bidra til at vann ikke trenger ned i betongen. Vann som fryser til is, medfører at asfalt og fuger «krakelerer». I tillegg blir asfalten nedslitt av all trafikken fra busser og biler. Vi må derfor jevnlig frese asfalt, reasfaltere og fornye fuger. Trikkeskinner trenger vedlikehold og tilstanden avgjør om de må skiftes ut. Hvert år blir utvalgte strekninger slipt med en skinnesliper.
Grünerløkka:
Thorvald Meyers gate: Denne sommeren har Sporveien utbedret signalanlegget til trikken i den nederste delen av Thorvald Meyers gate.
Trondheimsveien: Vi har boltet fast sporet i nedre delen av Trondheimsveien, fra krysset Herslebs gate/Trondheimsveien til og med holdeplassen Heimdalsgata.
Kirkeristen: I uke 32 fortseter vi arbeidet ved Kirkeristen. Vi skal frese og reasfaltere langs trikkeskinnene mellom Storgata og Torggata. Arbeidet må gjøres om natten, når trikken ikke kjøres.
Stortorvet: Sporveien skal utføre vedlikeholdsarbeid i Kirkegata, Kongens gate og Storgata. Arbeidene inkluderer fresing, reasfaltering og fuging langs trikkeskinnene. På grunn av behovet for tørt vær, og med det voldsomme regnværet som er meldt denne uken, planlegger vi nå oppstart tidligst mandag 16. september. Målet er å ferdigstille arbeidet innen utgangen av måneden, men vi gjør oppmerksom på at fremdriften er væravhengig.
Kjelsås: Størstedelen av arbeidet med dekktiltak og utbedring av sporfelt i Midtoddveien er gjennomført, men vi må ennå bla. fuge ved vendesløyfa for trikken ved trikkehallen. Det gjenstående arbeidet er væravhengig, og i september må vi må utføre deler av dette om natten. Vi jobber ikke i innsovningsperioden mellom 23.00 og 01.00.
Støydispensasjon her: Dispensasjon - Midtoddveien.pdf
Kjelsåsveien og utenfor Grefsen vognhall: Planlagt oppstart i starten av mai med arbeid utover sommeren. Arbeidet vil i all hovedsak påvirke trikken. NB! Vi ber om at gående og syklende tar hensyn til at dette er et anleggsområde.
Bislett: Sporveien skal gjennomføre utbedringer i form av fresing og reasfaltering av slitelag, og reetablering av fuge langs skinnene i Thereses gate. Vi jobber fra rundkjøringen ved Bislett stadion til og med krysset Thereses gate/Ullevålsveien – holdeplassen Adamstuen. I forbindelse med reasfaltering skal sju kummer/kumlokk utbedres og/eller byttes. Det blir trolig oppstart av arbeidene i august.
Andre tiltak i år
Jevnlige befaringer, kontroller og vurderinger av trikkenettet avdekker avvik fra teknisk regelverk. Trikkens infrastruktur må ha et godt sikkerhetsnivå.
Oppdages avvik må Sporveien ut og fikse dette raskt, for å kunne holde driften i gang.
Gamlebyen: Vi skal tilbake til Geitabru. Her skal vi, blant annet, fuge langs trikkeskinnene på Ekebergsiden av brua og ferdigstille sportiltakene vi startet på i fjor høst. Det er mer krakkelering i området og dette må utbedres slik at det ikke blir verre. Arbeidene skal i hovedsak utføres på dagtid. Vi planlegger oppstart i uke 18, mellom mandag 29. april og fredag 3. mai fra klokken 07.00 til 19.00.
Det er i tillegg noe asfaltering som gjenstår på ytterkant av inngående og utgående spor langsmed holdeplassene på Oslo Hospital.
Proaktiv førstehjelp
Påleggssveising er utbedring av eksisterende skinner. Sporveien tar vare på det vi har, og påleggssveising gjør vi for å sikre at trikkeskinnene har en skinneprofil som er i henhold til teknisk regelverk. Vi kaller det «proaktiv førstehjelp» og det er et arbeid vi foretar før vi må bytte ut hele sporet.
Vi skal påleggsveise:
- Kurve i Holtegata x Briskebyveien, inngående og utgående spor.
- Kurve i Frognerveien x Vestheimgata, utgående spor.
Sporveien jobber i tillegg kontinuerlig med å vedlikeholde fuger langs trikkeskinnene. Dette er en standardjobb som vi utfører gjennom sommerhalvåret, hvert år.
Skinnesliping
Hvert år gjennomfører Sporveien skinnesliping av skinner på utvalgte steder. Dette arbeidet starter opp til sommeren og strekker seg over noen måneder. Det er planlagt 35 skift, som tilsvarer omtrent 12-15.000 meter skinner.
Arbeidet utføres av eksterne entreprenører sammen med Sporveien. Skinnesliping blir varslet på forhånd til de naboene dette gjelder. Vi kommer tilbake til hvor og eksakt når skinnesliping skjer.