Strategien vår
Strategien vår heter Best 2025. Med den tar vi sikte på å øke antallet kollektivreiser til en stadig billigere penge, samtidig som vi jobber smartere og mer effektivt enn noen gang.
Vi har jobbet målrettet for å skape mer kollektivtrafikk for pengene i mer enn ti år. Det er samfunnsoppdraget vårt, og innsatsen har gjort kollektivtilbudet bedre og skapt store forbedringsgevinster.
Det skal vi fortsette med gjennom strategien Best 2025. Vi har satt fire strategiske prioriteringer som forteller hva vil oppnå og hvordan vi skal få det til.
Våre strategiske prioriteringer
Disse strategiske prioriteringer utgjør stammen i strategien Best 2025.
Vår jobb er å frakte flest mulig fornøyde passasjerer dit de vil, til en minst mulig kostnad for samfunnet og miljøet. Fokuset fremover er å fortsette med dette. Det betyr at våre reisende skal kunne stole på at våre transportmidler er en pålitelig måte å ta seg frem dit de skal. Vi skal jobbe for å levere et trygt og pålitelig kollektivtilbud, være gode på kundebehandling, ha god kapasitet og være en god samarbeidspartner.
Evnen til å forbedre oss har hele tiden vært kjernen i strategien vår. Med fokus på å jobbe enda smartere, skal vi forbedre oss kontinuerlig gjennom blant annet å ta i bruk ny og eksisterende teknologi, være innovative og bygge kompetanse ved å tiltrekke, utvikle og beholde dyktige og engasjerte medarbeidere. På denne måten vil vi levere på vårt samfunnsansvar om å skape mer kollektivtrafikk for pengene.
Lang erfaring, unik kompetanse og den unike rollen vi har i det norske samfunnet vil være viktig for utviklingen av fremtidens mobilitetssystem. Dette gjør oss til en verdifull partner for Ruter og Oslo kommune når det gjelder å finne smarte og innovative løsninger for fremtidens kollektivtrafikk.
I tiden fremover vil vi har ansvaret for mange viktige prosjekter: elektrifisering av bussparken, nye trikker, nytt styringssystem for T-banen (CBTC), nye T-banestasjoner og ny sentrumstunell. Her har vi som ambisjon å levere prosjektgjennomføring i verdensklasse. Det vil innebære å levere prosjekter til riktig tid og kostnad, og med riktig kvalitet.
Vi skal sørge for bærekraftig vedlikehold og fornyelse av det vi eier. Vi har et spesielt ansvar for å vedlikeholde infrastrukturen og materiellet vi allerede eier.
Vi vil alltid søke etter muligheter til å utvide våre tjenester og tilbud. For å være best i verden på å tilby kollektivtrafikk i Oslo, må vi også være best på å gripe de kommersielle mulighetene knyttet til driften vår. Vi har en stor eiendomsportefølje og vil vurdere hvordan vi kan utvikle den fremover. Samtidig kommer vi til å rette blikket utover etter muligheter som kan øke inntektene våre.
Én million per uke i fem år
Gjennom de to tidligere strategiperiodene, som vi kalte Best 2015 og Best 2020, skapte vi forbedringer verdt nesten én milliard kroner i årlig effekt. Målet vårt gjennom Best 2025 er å forbedre oss med én million kroner hver uke i løpet av fem år.
Bærekraftig mobilitet for alle
Samtidig forfølger vi en ny visjon: Bærekraftig mobilitet for alle. Den betyr at vi skal finne flere, gode løsninger for Oslo, styrke arbeidet vårt med bærekraft og gjøre det mulig for alle innbyggerne å reise kollektivt.