Varsle om kritikkverdige forhold
Her finner du informasjon om hvordan du går frem for å varsle om kritikkverdige forhold knyttet til Sporveien.
Nulltoleranse mot kritikkverdige forhold
Vi tar varslinger på alvor og har nulltolleranse mot korrupsjon og kritikkverdige forhold. For å fange opp mistanker om korrupsjon og svindel eller brudd på lover, regler og etisk regelverk, har vi etablert ulike varslingsordninger.
Vi ønsker å få beskjed om du kjenner til kritikkverdige forhold knyttet til Sporveien. Varsling er viktig og bra, fordi det gir oss mulighet til å rette opp i forhold som ikke er som de skal være.
Hva er kritikkverdige forhold?
Kritikkverdige forhold kan for eksempel være:
- Brudd på lover og regler
- Brudd på interne regler og etisk regelverk
- Mistanker om korrupsjon eller svindel
- Mobbing eller trakassering
- Forhold som være en fare for liv og helse
Hvis du er reisende eller nabo og ønsker å klage på noe knyttet til reisen eller prosjektene våre, så gå til hjelp- og kontaktsiden vår. Vi svarer ikke på denne typen klager i varslingskanalene.
Slik varsler du
Det finnes ulike måter å varsle på. Du kan varsle internt eller eksternt. Her forklarer vi de ulike måtene du kan varsle på og hvordan du går frem.
Intern varsling
- Hvis du er ansatt eller innleid kan du varsle din nærmeste leder, HR-avdelingen, tillitsvalgte, verneombudet, eller compliance-enheten.
- Du kan sende varsel til Sporveiens vaslingsråd på e-post: varsling@sporveien.no eller ringe til vår interne varslingstelefon: +47 488 83 410.
Ekstern varsling
Det er ikke alltid enkelt å varsle gjennom våre interne kanaler. Du kan derfor varsle til vår eksterne varslingskanal.
- Hvis du ønsker å gå utenom våre egne kanaler kan du enten varsle til vår eksterne varslingskanal eller ved å ringe +47 406 13 402.
Varsle om en uønsket hendelse i vår eksterne varslingskanal Ã…pnes i ny fane