Klima og miljø
Et godt kollektivtilbud er nødvendig for både byen og klimaet. Vi jobber for å få flere til å reise med oss og å gjøre hver eneste reise så klimavennlig som mulig samt og produsere reiser med minst mulig miljøbelastning.
Flere reiser med mindre avtrykk
Kollektivtransport er en viktig del av løsningen på klimautfordringen. Med T-bane, trikk og buss frakter vi mange passasjerer uten å bruke mye plass i byen. Og vi gjør det elektrisk.
Vi jobber langs to spor i klimaarbeidet. Det ene er å gjøre kollektivtilbudet så attraktivt at enda flere vil reise med oss. Det andre er å gjøre klimautslippet fra reisene så lite som mulig.
- Redusere egne klimagassutslipp med 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 2014
- Redusere andre utslipp til luft og vann, og forebygge uønskede hendelser
Redusere energibruken og kun bruke fornybar energi innen 2025
Redusere miljøbelastningen fra anskaffelser, utbygging og drift
Redusere avfallsmengdene fra utbygging og drift, og oppnå kildesorteringsgrad på 90 prosent innen 2030
Mange tiltak for å spare strøm
Vi styrer og vedlikeholder et stort system av vogner, trikker, skinner, stasjoner, tuneller, verksteder, baser, bygninger og signalanlegg for å levere kollektivtrafikk. Det er et verdifullt system som skal bestå gjennom generasjoner med minst mulig miljøbelastning. Derfor er god ressursbruk, levetid og gjenvinning ekstra viktig for oss.
Vi bruker mye strøm, og tre firedeler av dette forbruket er kjørestrøm til T-bane og trikk. Samtidig stammer rundt 80 prosent av klimautslippene våre fra forbruk av elektrisitet. Å redusere energibruken er viktig for å kutte både kostnader og klimautslipp. Vi har en egen strategi for energieffektivisering frem mot 2025. De viktigste målene for strategien er å:
- Redusere kjørestrøm til T-bane med minst 5 prosent.
- Redusere kjørestrøm til trikk med minst 20 prosent.
- Redusere energibruken i bygg, baser og stasjoner med minst 10 prosent.
- Øke bruken av lokalprodusert fornybar energi.
- Være fossilfri innen 2028 – buss, biler og maskiner.
Det er tiltakene for å redusere kjørestrøm som har størst potensial. Her jobber vi med å hente gevinster fra de nye SL18-trikkene, som er mer energieffektive enn de gamle. Bedre fremkommelighet kan dessuten forebygge energikrevende stans. På lengre sikt ser vi på muligheter for å gjenvinne energi fra bremsing av trikkene.
T-banevognene er allerede oppgradert med energieffektive LED-lys. Vi har også senket temperaturen i vognene noe. Eksempler fra andre byer viser i tillegg at det nye signalsystemet CBTC kan redusere forbruket av kjørestrøm når det er ferdig installert.
Vi jobber med å forbedre energioppfølging, varme- og ventilasjonsanlegg og belysning overalt på baser, bygg og stasjoner. Flere av basene står foran rehabilitering av fasader og tak. I den forbindelse vurderer vi løsninger for å produsere solenergi i tillegg til å gjøre byggene mer energieffektive.
Vi har gjennom flere år stilt krav om miljøtiltak og utslippsfrie løsninger i bygge- og anleggsprosjekter, og erfaringene er gode. Første gang var i forbindelse med moderniseringen av trikkebasene på Grefsen og Holtet. Der oppnådde vi å redusere klimautslippene og skåne ansatte for støy og eksos, fordi det hovedsakelig ble brukt elektriske anleggsmaskiner innendørs.
Bærekraftig ressursbruk
Vi styrer og vedlikeholder et stort system av vogner, trikker, skinner, stasjoner, tuneller, verksteder, baser, bygninger og signalanlegg for å levere kollektivtrafikk. Det er et verdifullt system som skal bestå gjennom generasjoner med minst mulig miljøbelastning. Derfor er god ressursbruk, levetid og gjenvinning ekstra viktig for oss.
Forlenger levetid
Bærekraftig vedlikehold og fornyelse av materiell og infrastruktur er prioritert i strategien vår. Ved å ta godt vare på det vi har, kan vi spare både penger og ressurser som går med til nytt materiell.
Vi har for eksempel gjort en rekke utbedringer og oppgraderinger av T-banevognene. Flere tiltak er planlagt, og sammen vil de forlenge levetiden med rundt 15 år. Tiltakene spenner fra lakkering og utskifting av seter, til levetidsstudier av mekanisk styrke.
Forebygger avfall og gjenvinner
Vi jobber også systematisk med å forebygge avfall og lage sirkulære løsninger. Det betyr blant annet at vi stiller krav til materialgjenvinning allerede i designfasen når vi anskaffer nytt vognmateriell, for eksempel de nye T-banevognene.
De neste årene blir mer enn 3000 tonn med gamle trikker faset ut i Oslo. Vi har gått grundig til verks for å sikre at materialene blir gjenvunnet. En analyse gjort av en gammel SL95-trikk viste at mer enn 90 prosent av materialene i vognene kan gjenvinnes. Nå skal stålet i de gamle trikkene bli nye vedovner og armeringsjern. Aluminiumet vil bli legert opp og solgt, og kobberet vil bli ny råvare for kjemisk industri og smelteverk.
Kretsløpstankegangen er også med oss i hverdagen. Vi har satt et mål om å øke kildesorteringsgraden til 90 prosent innen 2030, og vil sette i verk ulike avfallsprosjekter ved basene og verkstedene for å nå målet.
Årsrapporter og dokumenter
Her finner du en oversikt over våre årsrapporter og andre dokumenter.