Bussanlegg
Vi forvalter og utvikler bussanlegg til kollektivtrafikken i Oslo-regionen. Vekst i rutetilbudet og elektrifisering av bussparken skaper stort behov for flere, moderne baser.
Elektrifiserer busstrafikken
Behovet for nye bussanlegg er stort i Oslo og Akershus. Kollektivtrafikken vokser, og elektrifiseringen av bussparken krever mer areal og ladeutstyr.
Vi forvalter og utvikler bussanlegg for å møte dette behovet. Siden 2019 er det investert nær én milliard kroner i eksisterende og nye anlegg for å legge til rette for full elektrisk drift av busstrafikken i Oslo.
Utslippsfritt også i Akershus
Innen 2028 skal også busstrafikken i deler av Akershus være utslippsfri. Vi støtter Ruter i arbeidet ved å sikre bussanlegg i Akershus. I årene som kommer vil vi rette oppmerksomheten mot å ha nok anlegg med tilstrekkelig kapasitet og god beliggenhet nær linjenettet. Nytt anlegg i Drøbak og utvidelser i Ski er satt i gang, og vi ser etter egnede tomter nord og øst for Oslo.
Hva er et bussanlegg?
Bussanleggene er basene til bussene og sjåførene, og er stedet de oppholder seg når de ikke er på veien. På bussanleggene blir bussene vasket, vedlikeholdt og klargjort for neste tur. Det inkluderer lading eller påfyll av drivstoff.
Bussanleggene er også arbeidsplassen til alle som får hjulene på bussene til å gå rundt, for eksempel mekanikere, renholdere og administrativt ansatte.
Servicehus for bussjåfører
Vi jobber også med å heve kvaliteten på bussjåførenes pausefasiliteter og gjøre arbeidshverdagen deres bedre. Derfor har vi utviklet nye, modulbaserte servicehus med pauserom og toalett. En rekke slik hus er på plass eller planlagt ved busslinjene i Oslo. Andre steder dekker vi behovet for pauserom og toaletter ved å leie lokaler i T-banestasjoner og terminaler.
Våre bussanlegg
Vi har 11 bussanlegg i Oslo og Akershus. Sammen har de kapasitet til nesten 800 busser. De fleste stedene eier vi både grunnen og anlegget, men på enkelte anlegg er det andre grunneiere.
- Kapasitet: ca. 70 leddbusser
- Drivlinje: 100 prosent elektrisk bussdrift
- Areal: 14 900 kvm
- Bruttoareal: 5 376 kvm
- Bussoperatør: Unibuss
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: ca. 80 busser (22 leddbusser)
- Drivlinje: ca. 30 prosent elektriske busser
- Areal: 16 800 kvm
- Bruttoareal: 4 842 kvm
- Bussoperatør: Unibuss
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: 100 busser
- Drivlinje: ca. 25 prosent elektriske busser
- Areal: 23 700 kvm
- Bruttoareal: 4 000 kvm
- Bussoperatør: Connect Bus
- Grunneier: Linstow Eiendom
- Anlegget i Drøbak skal stå ferdig i 2025.
- Kapasitet: ca. 60 busser
- Drivlinje: ikke avgjort
- Areal: 22 700 kvm
- Bruttoareal: 2 800 kvm
- Bussoperatør: ikke avgjort
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: 40-50 busser
- Drivlinje: fossilfri (HVO)
- Areal: 21 400 kvm
- Bruttoareal: 2 365 kvm
- Bussoperatør: Vy buss
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: 50 busser
- Drivlinje: biogass
- Areal: 9 900 kvm
- Bruttoareal: 700 kvm
- Bussoperatør: Unibuss
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: 70 busser (54 leddbusser)
- Drivlinje: fossilfri (HVO)
- Areal: 31 200 kvm
- Bruttoareal: 2 169 kvm
- Bussoperatør: Unibuss
- Grunneier: OTE Eiendom
- Kapasitet: ca. 120 busser (85 leddbusser)
- Drivlinje: 100 prosent elektriske bussdrift
- Areal: 36 700 + 14 400 kvm
- Bruttoareal: 11 350 kvm
- Bussoperatør: Connect Bus
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Tilleggsareal: Nordre Follo kommune
- Anlegget i Ski blir utvidet og skal stå ferdig i 2025.
- Kapasitet: ikke avgjort
- Drivlinje: ikke avgjort
- Areal: 12 000/15 900 kvm
- Bruttoareal: ikke avgjort
- Bussoperatør: ikke avgjort
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: ca. 40 busser
- Drivlinje: fossilfri (HVO)
- Areal: 16 800 kvm
- Bruttoareal: 2 000 kvm
- Bussoperatør: Unibuss
- Grunneier: Sporveien Bussanlegg AS
- Kapasitet: 160 leddbusser
- Drivlinje: 100 prosent elektriske bussdrift
- Areal: 40 900 kvm
- Bruttoareal: 4 347 kvm
- Bussoperatør: Unibuss
- Grunneier: Oslo kommune