Mekaniker på trikken Henriette Tørrestad
Møt Henriette, mekaniker og stedfortreder for driftsleder i Sporveien. Hun får jobbe med de klassiske SL95-modeller til de nye SL18-trikkene.
Hva er din jobb i Sporveien?
Jeg jobber som mekaniker på trikk. I tillegg er jeg stedfortreder for driftsleder og leder for verkstedgruppen. Jeg begynte i Sporveien i 2019 og er utdannet industrimontør. Når jeg jobber som mekaniker er oppgavene mine å gjennomføre service av trikkene. Da jobber jeg på flere typer komponenter, både elektriske og mekaniske. Det kan for eksempel være å bytte defekte hjulsett (boggier), bytte bremser og ledd på trikken, samt å reparere interiøret.
Det er rett og slett ingen ting som kan måle seg med arbeidsmiljøet her. I tillegg er det konkurransedyktig betingelser og en trygg arbeidsplass.
Henriette Tørrestad , Mekaniker på trikken hos Sporveien
Trikkene skal stadig vekk inn på service og det er alltid nok å gjøre. Som leder av verkstedgruppen sørger jeg dessuten for at folk har riktig verktøy og at utstyr vi bruker er godkjent.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
Det går mest i å fikse trikken og reparere små og store skader. Jeg synes det er mest gøy å skru på trikketypen SL95 fordi den har større utfordringer å bryne seg på. Da har man noe å drive med en hel dag og det liker jeg. Det er også spennende å jobbe med den nye trikken, SL18. Her er alt nytt og det er veldig mye læring underveis når vi jobber med den fordi det er et helt annet teknisk system.
Hva er det beste med å jobbe som mekaniker?
Det er uten tvil kollegaene mine. Jeg har aldri vært på en arbeidsplass hvor det har vært så gøy å komme på jobb. Det er mange forskjellige personligheter og stor aldersforskjell. Her er det både flere som er lærlinger og folk som skal pensjonere seg neste år og vi har et veldig godt samhold og stor takhøyde. Har man en kjip dag, kan man absolutt fortelle det til kollegaene sine. Det er også definitivt mye verkstedhumor her.
Jeg trives også veldig godt med oppgavene mine og liker at det er en såpass fysisk aktiv jobb. Jeg liker mye bedre å være ute på verkstedet enn å sitte på kontoret. Det er også veldig spennende å få prøve meg på nye ting. Dagene ser sjeldent like ut.
Hvorfor Sporveien?
Det er ganske kult å si at man skrur på trikken, som folk har et forhold til og som mange sitter på med hver eneste takk. Jeg liker også at vi bidrar til et bedre miljø ved å sørge for at folk kan ta kollektivtransport. Det fristet også å være med å jobbe med de nye trikkene.
Jeg har ikke angret et sekund etter at jeg begynte her og trives så godt. Jeg har også fått flere venner til å søke jobb i Sporveien. Det er rett og slett ingen ting som kan måle seg med arbeidsmiljøet her. I tillegg er det konkurransedyktig betingelser og en trygg arbeidsplass. Jeg har bare jobbet her i noen få år, men har allerede fått flere muligheter internt og fått gjort masse forskjellig.
Hva har du har lært av å jobbe i Sporveien?
Jeg hadde aldri rørt en trikk før jeg kom hit og har lært utrolig mye siden jeg begynte. Jeg ble overrasket over hvordan det faktisk var å jobbe med skinnegående materiell og hvor mange komponenter det er på trikken og hvor viktige små ting faktisk er. En veldig liten ting kan gjøre at trikken ikke fungerer. Jeg har også lært mye om ulike datasystemer og fått prøve meg på mange elektriske jobber som jeg ikke hadde vært borti før. Det er absolutt en kultur for å hjelpe hverandre på tvers hvis man trenger det, og det liker jeg godt.